Ebben az írásban egy kísérletet szeretnék bemutatni nektek. Öt fotós kollégának küldtem el három különböző témájú képet (raw). Egy portrét, egy tájképek és egy csendéletet. Minden megengedett a képfeldolgozás során. Szeretnék rávilágítani arra hogy milyen sokféleképpen lehet kidolgozni ugyanazt a fájlt. Biztos vagyok benne hogy két egyforma kép sem fog születni.
A három kép amit elküldtetem:
Szerencsére már nem mindennapos, de még mindig sokszor hallok ilyeneket: ”Ja,Photoshoppal könnyű. ” Biztos hogy olyan könnyű? Rengeteg féle képen lehet kidolgozni egy nyers képet. Benne lesz az adott hangulatod, látásmódod, stílusod…. stb
*RAW: fájl formátum, mely a szenzoron létrejött kép teljes információ halmazát tárolja, minden változtatás nélkül.
A „RAW” szó jelentése „nyers”. Nem egy adott fájlformátumot vagy kiterjesztést jelöl mint a JPG, hanem egy képrögzítési módot. Különböző gyártók más és más kiterjesztéssel kezelik RAW fájljaikat (pl. img_canon. CR2 veszteségmentes tömörítéssel; img_nikon. NEF titkosított kódolással stb.). A RAW fájlok esetén a teljes, nyers, módosítatlan adathalmaz, ami a szenzorról érkezik tárolásra kerül. A RAW nem egy fekete fehér kép, közelebb áll inkább egy, három különböző színcsatornára bontott fotóhoz, de nemcsak a színek hiányoznak, hanem a fényerősségről szóló adatok is, mert ezeket is egymáshoz kell viszonyítani. Ha RAW fájlokat készítünk, a számításokat, kódolást, digitalizálást nekünk kell elvégezni később számítógépen, ebben rejlik a RAW előnye. Ezen információk előcsalogatása az utómunka során történik. Az utómunka – azaz a kép rejtett információinak előcsalogatása – szükséges művelet, ennek hiánya mondhatni, pazarlás. Mintha a fényképezőgép vázat ajtó kitámasztásra használnánk. A kidolgozásban megjelenik a fotós látásmódja, ízlése, képi világa és egyediség, a kompozíció vagy a téma választás. Az utómunka pluszt ad a fotóhoz, mi több, egészen sajátos hangulatot teremthet!
Látom hogy görgeted bőszen lefelé….. mert már kíváncsi vagy.
Csősz-Rada Beáta
https://www.facebook.com/beata.csoszrada/timeline?lst=100001876952160%3A100001002648074%3A1579939493
Fogarasi László
https://www.flickr.com/photos/vaneqr/
Katona Gábor
https://www.facebook.com/raybirg1/
Belányi Dávid
https://www.facebook.com/belanyifoto/
Németh Csaba
És végül a sajátom:
Pálinkás István
Mint ahogy az elején gondoltam…. nincs két egyforma kép. Szerintem ugyanaz a fotós ugyanazt a képet se dolgozza ki ugyanúgy kétszer. Tehát sok mindenen múlik a képfeldolgozás során hogy mi is lesz egy raw sorsa, végső megjelenése. Itt jön be az adott pillanat hangulata, lelki állapota… stb. Szerintem érdekes kísérlet volt.
Látogassatok el a kollégák oldalaira is, érdemes.
Köszönöm szépen a közreműködőknek a segítséget és az idejüket.
Kép és szöveg: Pálinkás István
https://www.facebook.com/sunifoto/
https://www.instagram.com/sunifoto/