Egy (RAW) kép több élete


Ebben az írásban egy kísérletet szeretnék bemutatni nektek. Öt fotós kollégának küldtem el három különböző témájú képet (raw). Egy portrét, egy tájképek és egy csendéletet. Minden megengedett a képfeldolgozás során.  Szeretnék rávilágítani arra hogy milyen sokféleképpen lehet kidolgozni ugyanazt a fájlt. Biztos vagyok benne hogy két egyforma kép sem fog születni. 

A három kép amit elküldtetem:

Canon 6D Helios 58/2 f2 1/1250 ISO160

Canon 6D Canon 17-40 @17mm f8 30s ISO160

Canon 6D Helios 58/2 f2 1/160 ISO100

Szerencsére már nem mindennapos, de még mindig sokszor hallok ilyeneket: ”Ja,Photoshoppal könnyű. ” Biztos hogy olyan könnyű? Rengeteg féle képen lehet kidolgozni egy nyers képet. Benne lesz az adott hangulatod, látásmódod, stílusod…. stb

*RAW: fájl formátum, mely a szenzoron létrejött kép teljes információ halmazát tárolja, minden változtatás nélkül.

A „RAW” szó jelentése „nyers”. Nem egy adott fájlformátumot vagy kiterjesztést jelöl mint a JPG, hanem egy képrögzítési módot. Különböző gyártók más és más kiterjesztéssel kezelik RAW fájljaikat (pl. img_canon. CR2 veszteségmentes tömörítéssel; img_nikon. NEF titkosított kódolással stb.). A RAW fájlok esetén a teljes, nyers, módosítatlan adathalmaz, ami a szenzorról érkezik tárolásra kerül. A RAW nem egy fekete fehér kép, közelebb áll inkább egy, három különböző színcsatornára bontott fotóhoz, de nemcsak a színek hiányoznak, hanem a fényerősségről szóló adatok is, mert ezeket is egymáshoz kell viszonyítani. Ha RAW fájlokat készítünk, a számításokat, kódolást, digitalizálást nekünk kell elvégezni később számítógépen, ebben rejlik a RAW előnye. Ezen információk előcsalogatása az utómunka során történik. Az utómunka – azaz a kép rejtett információinak előcsalogatása – szükséges művelet, ennek hiánya mondhatni, pazarlás. Mintha a fényképezőgép vázat ajtó kitámasztásra használnánk. A kidolgozásban megjelenik a fotós látásmódja, ízlése, képi világa és egyediség, a kompozíció vagy a téma választás. Az utómunka pluszt ad a fotóhoz, mi több, egészen sajátos hangulatot teremthet!

Látom hogy görgeted bőszen lefelé….. mert már kíváncsi vagy.

Csősz-Rada Beáta

https://www.facebook.com/beata.csoszrada/timeline?lst=100001876952160%3A100001002648074%3A1579939493

Fogarasi László

https://www.flickr.com/photos/vaneqr/

Katona Gábor

https://www.facebook.com/raybirg1/

Belányi Dávid

https://www.facebook.com/belanyifoto/

Németh Csaba

http://www.fotosszemmel.hu/

És végül a sajátom:

Pálinkás István

http://sunifoto.hu

portré, raw, photoshop, képkidolgozás, utómunka,nyerskép, fotózás, kamera, canon, nikon,  fotóblog, cr2, nef,  konvertálás,

tájkép

csendélet, raw, photoshop, képkidolgozás, utómunka,nyerskép, fotózás, kamera, canon, nikon,  fotóblog, cr2, nef,  konvertálás,

Mint ahogy az elején gondoltam…. nincs két egyforma kép. Szerintem ugyanaz a fotós ugyanazt a képet se dolgozza ki ugyanúgy kétszer. Tehát sok mindenen múlik a képfeldolgozás során hogy mi is lesz egy raw sorsa, végső megjelenése.  Itt jön be az adott pillanat hangulata, lelki állapota… stb. Szerintem érdekes kísérlet volt.

Látogassatok el a kollégák oldalaira is, érdemes.

Köszönöm szépen a közreműködőknek a segítséget és az idejüket.

Kép és szöveg: Pálinkás István

https://www.facebook.com/sunifoto/

http://sunifoto.hu/

https://www.instagram.com/sunifoto/